Oldalak

szombat

Morzsák a neten

Van egy régóta ismeretes és használt, a navigációt nagyban elősegítő eszköz, amit az angolszász világban Breadcrumb trail-nek hívnak. Eredete a Jancsi és Juliska által elszórt kenyérmorzsák...

Arra szolgál, hogy jelezze a usernek, hogy az adott site struktúráján belül éppen hol tartózkodik. Teheti ezt háromféleképpen.

1. Klasszikus - amikor a site hierarchiáján belüli helyzetet mutatja
2. Elérési út alapján - ilyenkor a megtett lépések látszanak ebben a sorban. Alapvetően ez a második verzió nem túl sok segítség, hiszen a lépéseinket a Back gombbal is simán megtehetjük újra, visszafelé.
3. Címke - sokan ide sorolják a címkézést is, hiszen egy adott tartalom struktúrában való pozicionálására szolgál az is.

csütörtök

A felveteli pontszamok mar 8.15 utan elerhetoek voltak minden keslekedes nelkul. Ez szuper es persze orul mindenki. Az viszont nem fer a fejembe, hogy milyen okbol tunt el a felvi.hu oldalrol minden fejlec, login es mas elem.... Ugyanis az az erdekes helyzet allt igy elo, hogy a jelentkezo megnezheti mp-en belul a felveteli pontszamokat, de a sajatjat az istennek sem.
Pedig e ketto osszevetese nelkul nem derul mi az oly ahitott tudas: felvettek vajon vagy sem?

Ertek, hogy a pontok a legfontosabbak. De jo kompromisszu
lett volna peldaul egy "tovabb a hagyomanyis oldalra" link vagy akar csak a login lehetoseg meghagyasa....

Oszinten szeretnem tudni ilyenkor mi jar az adott oldalakat keszitok fejeben....

péntek

Goldenblog

Idén is megrendezte a HVG.hu a Goldenblog versenyt. Nagy örömmel vettem észre, hogy az idei 'shortlist'-ben szerepel az ErgoMokus blog is. Önmagában ez már egy nagyszerű dolog, aminek nagyon örülök! :) Nemsokára kiderül a zsűri melyik 10 blogot ítéli a legjobbnak, majd 22-én jön az eredményhirdetés.

Kritikus útvonal - Critical path

A kritikus út tervezése a közepes és nagyobb projektek (szerintem) elengedhetetlen része. Már egy komplexebb weboldal/háttérfunkciókkal rendelkező rendszer esetén is jó szolgálatot tehet.
Miért hasznos? Segít átlátni, hogy mik azok a feladatok melyek csúszása esetén az egész projekt veszélybe kerülhet. Segít definiálni, hogy mely taskok azok amikre nagyon kell figyelni és a legkissebb eltérés esetén azonnal korrigálni kell (pl. plussz erőforrások allokálásával, vagy scope módosítással). Saját tapasztalat, hogy a kritikus útvonal megtervézese nagyban segíti a munkát és könnyebben felismerhetővé teszi a problémás, vagy potenciálisan problémás pontokat. Kiegészítve egy kiskockázatelemzéssel nagyobb projekteknél az egyik leghatékonyabb tervezési módszer.
Nézzük akkor a medvét....

szerda

Csak kicsit abszurd

Nagyon hosszú idő óta először kellett a központi Szabó Ervin könyvtárba mennem. Nagyon szép és praktikus lett :) Viszont a beiratkozásnál már fennakadtam.

A 11. kerületi fióknak a tagja vagyok. Tehát van olvasójegyem. Előzőleg megnéztem a site-jukon, hogy a helyi beiratkozás az csak a helyi fiókra vonatkozik, és minden fiókba külön be kell iratkozni és külön fizetni kell érte. Ezen kicsit elmorfondíroztam.... de ugorjunk, a többszöri beiratkozást és pénz fizetettést sok mindennel lehet magyarázni. Alapvetően még a kvázi magas és többszörös beiratkozási díjak mellett is, úgy gondolom, teljesen reális áron szolgáltatnak.

Tehát regisztrációs pult: személyi, lakcím kártya, majd a nő felém fordul: Kérem az olvasójegyét!
Na, az nem volt nálam. Mivel rendszeresen elfelejtem elvinni a helyi (11.ker) könyvtárba, már egy ideje a könyvekkel együtt tárolom, kvázi azokhoz "kötöm".

Ha nincs, akor sajnos nem tudok beiratkozni, mivel egy olvasójegyhez kell kötni az összes regisztrációt. Felvetettem, hogy esetleg a vonalkódomat megkérdezhetem telefonon, mert van otthon valaki aki beolvassa, ha ez segít.
A könyvtáros válasza: Azt Ő látja a rendszeben, neki maga a kártya kellene.
(Ne gondoljatok komoly kártyára: egy papírdarab, rajta egy vonalkóddal - ennyi.)
És itt kb. eldobtam az agyam. Mert nem és nem értem, hogy minek kell a kártya fizikai mivolta, ha:
  1. Ő is látja a vonalkódomat
  2. beazonosított tutira a személyi alapján
  3. a befizetés tényét a gépben a profilomhoz rögzíti -- tehát a rendszerben megtörténik a nevemhez és a vonalkódomhoz a 11. ker fiók regisztrációja mellett a központi fiók regisztrációja is
Ha valakinek van megoldási ötlete, hogy mégis miért kellett volna a kártya, ne habozzon, ossza meg velem. Mert ott helyben értelmes magyarázat nem született.

(Végül kikönyörögtem, hogy ha a gép szerint is regisztráltam akkor legyenek szívesek kiadni azt a könyvet ami miatt eleve ide jöttem. És nagy kegyet gyakoroltak - kiadták.)

hétfő

Hétköznapi ergonómia

Egy közepes bevásárló egységben lecserélték a hagyományos pénztárgépeket érintőképernyős pénztárakra. A pénztáros ugyanott, hasonló a pozícióba van, mint eddig. Különbségek:
- a vevővel szembe került, mivel nem a szalag mellett (jobbra), a hagyományos helyen van a gép, hanem a szalag folyatásaként, a régi gép helyzetétől balra, a vevő előtt - a vevő felé néz, testével is felé fordul
Ez jó, az interakciót segíti elő és a személyes élményt, tehát pszichológiai szempontból előnyös
Hogyan lehet ezt mégis elrontani?

vasárnap

sorszámok....ügyintézés könnyítése

Mint említettem ... kocsi....
Nemcsak a kocsi, más ügyintézések kapcsán is felmerült már bennem, hogy miért nem fejleszti soha senki a jópár éve megvett sorszám osztogató masinát?
Következő fejlesztéseket üdvözölném:

1. okmányirodákban az ügytípus kiválasztásakor jelenjen meg, h az adott ügytípushoz milyen papírok kellenek. Utána lehet választani, hogy kér sorszámot vagy sem. (Otthonhagyott-e valamit esetleg :))
2. Ha mondjuk (ügytípustól függően) 5-10 ember van a várakozási listán akkor a rendszer ajánlja fel, hogy ha bepötyögöm a tel.számomat akkor sms-ben értesítenek amikor az előttem kettővel lévő sorszámot kihúzza a gép.

Pro és kontra ....

péntek

username/pwd

Regisztrációsorán meg kell adni a felhasználónevet Van, hogy az email címet hívják felhasnzálónévnek, van, hogy a usernek magának kell kitalálnia mivel akar majd belépni.
Ezután meg kell adni egy tetszőleges karaktersort, ami a jelszó lesz. Itt már variálhatnak a site-ok: van ahol kell bele nagybetű, netán szám. Ezek száma is meg lehet határozva.
Eddig nem újdonság, igaz? De mi van ha elfelejtettem a jelszavamat... avagy milyen súgó/tool tipp lenne a minimum amivel a usert segíthetnénk?
Nem akkor van gond ha ülök a saját gépem előtt és le kell kérnem a jelszavamat, felhasználónevemet. Akkor van a gond ha nem saját gépről kell intéznem. Erre egy gyönyörű példa a tegnapi történetem. És a végén egy aprócska ötlet, hogy hogyan könnyíthették volna meg a programtervezők az életemet....

csütörtök

Youtube

Nem tudom, hogy most jó, vagy sem :) Mert az jó amit megcsináltak -végre. Az pedig nem ahogy már megint nincs lekommunikálva.

péntek

mo.hu 2

Újabb gyöngyszem. A kapcsolat linkre kattintva a kapcsolat.magyarorszag.hu oldalra jutok. Itt, dolgom végeztével, rákatt a nagy, baloldali logóra. Nem történik semmi. Nem tudok kijutni.... váááááá.

mo.hu

Eddig nem kellett erre járnom.
A jelenleg regnáló kormányzat kommunikációs stratégiája, kommunikációs szakemberei elmehetnének már valami gyorstalpaló tanfolyamra, hogy tudják mit is művelnek. Nemcsak most, már máskor is agylobot kaptam az inkompetenciájuktól. De ez az mo.hu logo nálam feltette az i-re a pontot.

Mint egy süllyedő hajó. Vagy fuldokló ember. És akkor még rá se néztem az egészre, csak megragadta a szememet ez a borzalom....

szombat

módszertanok.....

Ellentmondásnak tűnhet, hogy folyton hangsúlyozom a dokumentáció fontosságát, közben pedig lazán félmondatba odavetem, hogy az Agile a kedvenc módszertanom....
Mégsincs kettős mérce.

Összegyüjtöttem az érveimet....

csütörtök

Agile

Kezembe került ez a felhívás. Lesz októberben egy konferencia az Agile módszertanról. Nekem személy szerint az egyik nagy kedvencem. Lényegében a módszertan arról szól, hogy:
  • rövid időközönként adjunk át használható funkciókat az ügyfélnek
  • az iteráció és a változtatás lehetősége legyen a projekt egész folyamatába beépítve
  • az ügyféllel való szoros együttműködés/együttgondolkodás
"We are uncovering better ways of developing software by doing it and helping others do it. Through this work we have come to value:
  • Individuals and interactions over processes and tools
  • Working software over comprehensive documentation
  • Customer collaboration over contract negotiation
  • Responding to change over following a plan
That is, while there is value in the items on the right, we value the items on the left more."
Agile Manifesto via Wikipedia

Bármennyire szeretem is ezt a módszertant megvannak maga korlátai és lehetőségei....

Milyen kérdéseket tegyünk fel a project kezdetekor?

Projekt kezdetekor illik egy alapvető kérdéssort végigjárni. Erről már volt szó korábban a az igény és a követelmény specifikációnál.
Most azonban egy sokkal gyakorlatiasabb dolgot osztanék meg: magukat a kérdéseket...

kedd

Help!

GYIK/FAQ a Súgó helyett. Nehéz megtalálni a személyes csatornát ha extra kérdésünk van. Miért előregyártott kérdéssorok és válasozk a Súgó link alatt található tartalmak és mit lehetne másképp csinálni, ha tényleg segíteni szeretnénk a felhasználóinknak?