- rövid időközönként adjunk át használható funkciókat az ügyfélnek
- az iteráció és a változtatás lehetősége legyen a projekt egész folyamatába beépítve
- az ügyféllel való szoros együttműködés/együttgondolkodás
- Individuals and interactions over processes and tools
- Working software over comprehensive documentation
- Customer collaboration over contract negotiation
- Responding to change over following a plan
Agile Manifesto via Wikipedia
Bármennyire szeretem is ezt a módszertant megvannak maga korlátai és lehetőségei....
Dolgoztam egy cégnél nemrégiben, ahol az elsődleges feladatom a teljes fejlesztési process átgondolása, racionalizásása, illetve kiépítése volt. A csapat akkoriban a következő elvek szerint működött:
- nem definiált és dokumentált projectek voltak
- a fejlesztők a saját belátásuk szerint csináltak dolgokat, nem volt egy senior fejlesztő aki aként is viselkedett volna
- mivel baráti alapon jöttek a megrendelések, a scope hajlamos volt gyökeresen emgváltozni a fejlesztési folyamat akár legvégén is
- pont a baráti alap miatt a határidők -finoman fogalmazva- nem voltak betartva, sőt figyelembe se lettek véve
- nem volt egységes kódhasználat/open source software hasnzálat - mindig mindenki egyedül feltalálta a spanyol viaszt
Ez tipikusan az a szituáció, amikor bármennyire is jó az agile módszertan, vagy a six sigma, mégsem szabad belevágni egy ilyesfajta project processbe.
Egy ilyen helyzetben az emberanyag az első kiindulási szempont. Amikor nincs öreg róka, akkor marad a dokumentáció. Meg kell találni azt a minimum és maximum szintet amit a szervezet elbír. Ha nincs semmi, akkor a minimális is borzasztó erőfeszítésekkel fog csak összejönni, nyilván....
Tehát első körben a projektról alkotott képet kellett komolyan kialakítani. Azt, hogy a projektnek van célja, határideje....
Lépjünk tovább, ez a példa csak szemléltetésnek van.Bár sajnos a mai napig sok közepes/kis fejlesztőscég dolgozik hasonló elvek alapján. És legtöbbször mind arra hivatkozik, hogy azért ilyen, mert "rugalmas", az "ügyfél akarata az első" ésatöbbi.
Visszatérve az agile módszertanhoz... Mikor jó használni?
- Amikor nem mission critical a szoftver amin dolgozunk
- amikor tapasztalt, öreg rókákkal vagyunk körülvéve, akik önállóan tudnak gondolkodni és dolgozni
- amikro az ügyfél hajlandó a szoros együttműködésre - pl. biztosít helyet a fejlesztőknek a saját telephelyén és ad összekötő embert
- nagyon fontos: itt is kell dokumentáció. A mennyiségét és formáját a feleknek kell a projekt elején meghatározni, de olyan nincs, hogy abszolút semmit nem írunk le
- a változtatásokat követni kell - version tracking kiemelten fontos!
- olyan környezet és emberek kellenek akik képesek egy kevéssé kontrollált környezetben hatékonyan működni
Tapasztalatom alapján azonban Mo-n nagyon kevés fejlesztőcsapat és ügyfél alkalmas ezen módszertan szerint dolgozni. Mindenki másnak nem tudom elégszer hangoztatni, hogy dokumentációóóóó! :)
... to be continued .... :)
ja, és hogy jön ide a felhívás? Nagyon szívesen tartnék előadást arról, hogy az agile módszertanba hogyan fér bele az ergonómia, illetve hallgatnám meg kollegák beszámolóját, hogy ezt őnáluk hogyan valósították meg.
Mi scrum-mal dolgozunk és az ux design is aszerint megy, de kellett egy év mire a csapat beleszokott és megértette annyira, hogy készségévé vált.
VálaszTörlés