Nem tervezni kell, hanem rögzíteni az igényeket, mégpedig lehetőleg olyan formában, hogy azokban ne szerepeljenek felesleges technológiai megkötésekre vonatkozó infok. Amennyiben tényleg van technológia megkötés, azt az igényfelmérés eredményeit rögzítő doksi egy külön fejezetében kell taglalni.
Akkor nézzük közelebbről az igényfelmérés eredményit dokumentáló irást, alias Igényspecifikációt.
(Ez a Követelmény specifikáció előfutára, egyfajta kérdőív, kérdéssor.)
Tartalmazza az Ügyfél igényeit. Triviálisan egyszerű... vagy mégsem :)
Mikor bejön egy Ügyfél és elkezdi mondani mire is gondol, mi lenne az igénye, akkor sokszor még Ő is hezitál, megerősítést vár és a reakciónk függvényében halad tovább a gondolkodása. (Persze van a másik fajta is - pontosan tudja mire van szüksége, netán még azt is hogyan kellene ezt megvalósítani.... de velük majd máskor)
Ilyen esetben nagyon nehéz megállni, hogy ne akarjuk elkápráztatni és minél nagyobbra felfújni a projektet már a legelején. Simán megtehetjük, akkor miért is ne? Mert egy nem pontosan körülírt fejlesztésnél nyúlósabb, nyálkásabb, ragacsosabb dolog kevés van.... (mondjuk egy kétéves amint segít csokisszütit sütni :)) Sok a hiba és vita lehetősége, a végeredmény pedig korántsem biztos, hogy minden fél számára kielégítő.
Igényfelméréskor nagyon figyeljünk, halljuk meg mit mond az Ügyfél és legföképpen a tervezett projekt mögötti üzleti szemléletet próbáljuk megérteni. Gyűjtsük szisztematikusan össze az Ő ötleteit, vágyait, gondolatait és ezeket írjuk le. Fontos, hogy tényleg átlássuk miről beszél, megértsük neki miért kell az adott fejlesztés.
Ennek a beszélgetésnek a végeredménye az Igényspecifikáció. Ebben szabatosan vázolva van:
- Miért
- Kinek
- Mit
- Hogyan/Hogyan ne
A Kinek a célközönség. Hiszen nagyban befolyásolhatja egy projekt menetét, hogy kik lesznek a végfelhasználók.
A Mit lesz a konkrét leírása annak, hogy az Ügyfél mit szeretne. Itt érdemes az igényeket táblázatba foglalni, fontossági sorrendet adva nekik - ez egy későbbi fázisokra bontásnál még jól jöhet.
A Hogyan/Hogyan ne részbe kerülnek az Ügyfél már meglévő tapasztalatai (pl. soha nem akar még egyszer lila felületet látni, mert fáj tőle a feje) és a technikai korlátok.
Ezt at Igényspecifikációt érdemes az Ügyféllel egyeztetni, aláiratni.
Tanácsadó válogatja: van aki helyben felvázol magában/magának több alternatívát, van aki kér 1-2 napot a javaslatok elkészítésére. Magát az Igényeket ha felmértük elég pár óra, hogy azokat formalizálva rögzítsük. A javaslatok kigondolására, leírására szintén nem tanácsos pár napnál többet szánni. Ezekből a javaslatokból még úgyis ki kell gyomlálni az Ügyféllel együtt az életképeset, majd abba az egy irányba kell sok energiabefektetéssel haladni és elkészíteni a Követelményspecifikációt. De ez már egy újabb post lesz :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése