Oldalak

péntek

mo.hu 2

Újabb gyöngyszem. A kapcsolat linkre kattintva a kapcsolat.magyarorszag.hu oldalra jutok. Itt, dolgom végeztével, rákatt a nagy, baloldali logóra. Nem történik semmi. Nem tudok kijutni.... váááááá.

mo.hu

Eddig nem kellett erre járnom.
A jelenleg regnáló kormányzat kommunikációs stratégiája, kommunikációs szakemberei elmehetnének már valami gyorstalpaló tanfolyamra, hogy tudják mit is művelnek. Nemcsak most, már máskor is agylobot kaptam az inkompetenciájuktól. De ez az mo.hu logo nálam feltette az i-re a pontot.

Mint egy süllyedő hajó. Vagy fuldokló ember. És akkor még rá se néztem az egészre, csak megragadta a szememet ez a borzalom....

szombat

módszertanok.....

Ellentmondásnak tűnhet, hogy folyton hangsúlyozom a dokumentáció fontosságát, közben pedig lazán félmondatba odavetem, hogy az Agile a kedvenc módszertanom....
Mégsincs kettős mérce.

Összegyüjtöttem az érveimet....

csütörtök

Agile

Kezembe került ez a felhívás. Lesz októberben egy konferencia az Agile módszertanról. Nekem személy szerint az egyik nagy kedvencem. Lényegében a módszertan arról szól, hogy:
  • rövid időközönként adjunk át használható funkciókat az ügyfélnek
  • az iteráció és a változtatás lehetősége legyen a projekt egész folyamatába beépítve
  • az ügyféllel való szoros együttműködés/együttgondolkodás
"We are uncovering better ways of developing software by doing it and helping others do it. Through this work we have come to value:
  • Individuals and interactions over processes and tools
  • Working software over comprehensive documentation
  • Customer collaboration over contract negotiation
  • Responding to change over following a plan
That is, while there is value in the items on the right, we value the items on the left more."
Agile Manifesto via Wikipedia

Bármennyire szeretem is ezt a módszertant megvannak maga korlátai és lehetőségei....

Milyen kérdéseket tegyünk fel a project kezdetekor?

Projekt kezdetekor illik egy alapvető kérdéssort végigjárni. Erről már volt szó korábban a az igény és a követelmény specifikációnál.
Most azonban egy sokkal gyakorlatiasabb dolgot osztanék meg: magukat a kérdéseket...

kedd

Help!

GYIK/FAQ a Súgó helyett. Nehéz megtalálni a személyes csatornát ha extra kérdésünk van. Miért előregyártott kérdéssorok és válasozk a Súgó link alatt található tartalmak és mit lehetne másképp csinálni, ha tényleg segíteni szeretnénk a felhasználóinknak?

(IN)Konzisztencia

Vannak apróságok, amik szerintem az ergonómia, a tényleges használhatóság alapjait adják meg. Ilyen a nemrég említett tab sorrend, a menük pixel pontos elhelyezése, a controlok szintén pixel pontos helyzete és a konzisztencia (meg més sok egyéb is :)).
Ezt az egy kis szót nagyon sokféle értelemben lehet használni. Nagyvonalakban a következő témakörök lehetnének eme szó kapcsán:
  • vizuális konzisztencia
  • kommunikációs konzisztencia
  • logikai konzisztencia
  • funkcionális konzisztencia
Én most a funkcionális verzióra szeretnék csak kitérni (példákkal, illusztrációval), majd máskor a többire is....

hétfő

Pop-up ablakok a 21. században

Megváltozott a pop-up fogalma. Régen ez egy új böngésző ablak megnyitását jelentette. A legelején ez az új ablak akkora volt amekkora a default beállítása volt a böngésző ablaknak, rendszerint elég nagy. Nem sokkal később be lehetett már állítani a megnyíló ablaknak a méreteit. Ekkor jöttek az idegesítő, sunyi, kis ablakok :)
A világ fejlődik, az ablakok is. Jó ideje már a böngészőn ablakon belül, az adott application részeként jelennek meg ablakok. Itt egy példa:


Bár a példa a facebook oldalról való a hozzá kapcsolódó hibával sok más helyen is találkoztam már.

Az ablakot lehorgonyozták a megnyitás helyére. Nem tudom arrébb vinni. Pedig mióta a windows grafikus interface-t kapott, a user szokva anhhoz, hogy az ő kezében van a kontroll mikor, melyik ablakot, hova teszi...

Itt ezt a lehetőséget kiveszik a kezünkből. A helyzetet súlyosbítja, hogy amíg a pop-up ablakban nem végezzük el a tennivalónkat (nyomjuk meg a submit/ok/save vagy cancel/no/don't gombok valamelyikét) addig a pop-up ott marad, viszont a főképernyőn vidám azt csinálok amit akarok. Természetesen a kitakart részt nem látom. Ha netán pont onnan kellene info, akkor megszívtam...

Ez megint egy apróság, de nagyon bosszantó tud lenni. Nemcsak az egyszeri aktivitást igénylő pop-up ablakok vannak fixálva, hanem az olyan kis ablakocskák is amikre jellemzően több ideig is szükségünk van, pl. a chat ablak. Ez speciel a facebookon a jobb alsó sarokban van. És nem tehetem odébb.... ggrrrrr.....

szombat

Tab sorrend példával

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy egy funkcionális website-on mennyire fontosak az apró részletek is! Ilyen részlet a tab sorrend. Az egyik legelhanyagoltabb szegmens, pedig az advanced userek gyakran nem egérrel, hanem billentyűzettel haladnak, így kissebb mozgást kell megtennie a kéznek. Tehát időt és energiát spórolunk vele.

Az advanced user kiszolgálása több szempontból is szükséges. Nemcsak mert ő lesz az aki visszajön, de talán nála van a legnagyobb esély, hogy különféle word-of-mouth módszerekkel hírünket vigye. Tehát vele nem packázunk :) Ráadásul ő lehet az aki ötleteit esetleg megosztja és ilyen módon hosszú távon a fejlesztést segítheti.

Gyakori hiba, hogy a tab-ok sorrendje nem követi a képernyőn elhelyezett controlok használatának logikai sorrendjét. Erre példa a Sztaki szótára.

szerda

Hibakezelés

Érdekes élményben van részem. Szeretném a következő postot megírni. Semmi gond, szerkesztőbe login, "új bejegyzés". Aztán malmozás. Nem most kezdtem a szakmát, emlékszem amikor még egy komolyabb word doksi mentése PERCEKBE! telt. Addig az ember elővett egy könyvet, jegyzetet és hasznosította a szabadidőt. :)
Ez még anno a 20. században volt, a 21.ben már nem várnék ilyet. Mégis ezt kapom. Türelmes és kíváncsi vagyok: 5 percen túl már morcos is kicsit. Még 5 perc - tényleg kíváncsi voltam....
Semmi. Önmagában nem ez a hír értékű történés.
Meglátogattam a Help center-ét a guglinak. Többször anyáztam már magamban rájuk, most sem volt másképp. Értem én, hogy ők értem élnek és jobban tudják mik a sztereotip kérdések. Azonban az advanced usereknek komolyan megnehezíteni a kérdés feltevést vagy bugreport-ot -szerintem- komoly hiba.
Átverekedtem magam sok semmitmondó "how to post" és "how does posting articles work" típusú cikken, mígnem eljutottam a fórumhoz. A listában a 3. volt az engem érdeklő: Posting doesn't work! (Cikk írás nem működik)
Hurrá.
Reggel óta nem működik a tartalom feltöltés az új szerkesztővel, semmilyen platform alatt.
Viszont az egész délelőtt el tudott telni a guglinál anélkül, hogy egy hivatalos guglis supportos valamit böffentett volna.
Egyedül vagyok hagyva, magányosan és kiszolgáltatottan. Várni tudok csak, hogy majd a nagytesó mikor javítja meg. Addig is járjak vissza, próbálkozzak, hátha. És reménykedjek....

Hibakezelés
Akut hiba esetén, amely a felhasználók zömét érinti _azonnal_ kommunikálni kell, hogy
- tudnak a hibáról
- esetleges bugreportot hova szeretnének kapni és milyen tartalommal (jelen esetben pl. platform és pontos böngésző verziószámok)
- mikorra várható a hiba kijavítása
- netán mi a hiba oka - de ez helyzetfüggő.

Ezzel a következőket közöljük:
- megbecsüljük az ügyfelet
- fontos nekünk, hogy szegényke ne szívjon, ne pazarolja az idejét arra, hogy időről időre visszanéz
- tudatában vagyunk egyáltalán a hibának (jelen esetben nem is vagyok biztos benne, h tud a gugli a hibáról....ergo: 1. a cégbe, a cég reakciókészségébe vetett bizalmam kicsit csökkent, nem tudom, hogy mikorra sejthetem a hiba kijavítását)
- fontosak az inputok, odafigyelnek a userek véleményére. (nem vagyok naiv. tuti a levelek nagyrésze olvasatlanul megy a kukába,... de akkor is....)

Sajnos nem először csalódom a gugliban.

Hibakezelésről bővebben majd amikor nem mailben, kerülőúton kell postot készítenem, hanem már működik a szerkesztő ablak.

ibaby

Adott egy probléma: a gyerekek egyre nagyobb veszélynek vannak kitéve és a szülők egyre jobban azt érzik, hogy meg kell védeniúk a gyerekeket a külvilágtól, óvni kell őket mindenáron. A mindenáronhoz most már a technológia is készen áll. Nem akarok azon polemizálni, hogy ez a szemlélet mennyire jó vagy rossz, végülis mindegy. Én nem vagyok egy túlféltős anyuka, felőlem mehet amerre lát, felfedezhet és zakózhat akkorákat, h a föld beleremeg :) Mi sem tettünk másképp. Viszont a túlféltős, enyhén paranoid szülők kezébe adták a gyártók az ibaby készüléket.


hétfő

Könnyen összefoglalható: mikor, kinek, mit, hogyan/milyen csatornán keresztül és milyen az elvárt reakció. Ugye, milyen egyszerű? :) És közben mégsem.... A szerződő felek azért írnak alá egy szerződést, mert úgy gondolják jól fognak tudni együttműködni. Általában addig nincs is baj amíg zökkenőmentes az együttműködés, de sokszor már az első problémáknál látszik, hogy nem ártott volna a kommunikációt is keretek közé terelni. 

szombat

Igények... és a célok

Az egy dolog ha leírjuk az igényeket. Nagyon is szép dolog és igenis kell hozzá tehetség és gyakorlat, hogy jó legyen egy  igényfelmérés és a maximumot ki tudjuk hozni az ügyfélből is.
Azonban legább ilyen fontos, hogy az pontosan definiáljuk a célokat is. Mert az eszköz lehet jó vagy rossz, hatékony vagy épp felesleges, de referenciapont nélkül vajmi nehéz megállapítani melyik.
Ilyen referenciapont(ok) lehet a project ötletelési fázisaban a miértre adott válasz(ok).
  • Miért akarja az ügyfél ezt a projektet?
  • Mit vár tőle?
  • Miért pont most és miért pont ezeket a funkciókat?
Az első kérdés a legfontosabb. Az általános válaszok mellett nem árt azonban ha mi is végiggondoljuk és próbáljuk konkrét célok felé orientálni az Ügyfelet. Nagyon szép és jó, hogy egy webáruházat azért szeretne az Ügyfél, mert az értékesítési csatornák bővítése egy kívánatos dolog.
De itt is lehet, hogy új vásárlók bevonása a cél, de lehet, hogy a meglévő kliensek beszerzési módszereit szeretné "csak" változtatni/optimalizálni. Esetleg munkaerő leépítés és ezáltal hatékonyságnvelés és költségcsökkentés a célja. Mindegyik valid cél, teljesen jogosak. Azonban ezek a hátsó szándékok is meghatározzák mit érdemes ajánlani majd az Ügyfélnek.

péntek

Blog feed - teljes szöveg, vagy csak a kivonat?

Több kérdést is felvet ez az önmagában egyszerű dilemma.
A teljes szöveg kiütéssel győz nálam, mint feed olvasónál. Viszont mint feed szolgáltató a kivonat sokkal jobb opciónak tűnik... vagy mégsem?

Érvek és ellenérvek - olvasd el a teljes szöveget

csütörtök

Klasszikus informatív weboldal

Milyen a klasszikus site? Rendezett, struktúrált, informatív, fókuszált. Jellemzően egy-két alapművelettől eltekintve (pl. mailküldés formon keresztül) nem nagyon van mód interakcióra.

A site célja a tájékoztatás és nem a kétoldali kommunikáció. Elsősorban azért van ott, mert ott kell lenni, mert így fogják megtalálni őket a partnerek, vevők, barátok, stb.


Persze itt is van sok-sok szint. Mint mindent ezt is lehet jól, jobban vagy borzasztóan csinálni.
Haladjunk lentről, a borzasztó felöl.