Oldalak

péntek

Helyfüggő tartalom, avagy orwell forog

Bevallom nem szakmai motívumok vezéreltek, amikor is arról olvasgattam, hogy vajon mitől lehet kevésbé piskótásabb egy süti és mit tehetünk azért, hogy olyan ... sütisebb ... tudod, ropogós, elmálik a szádban típusú legyen....
Találtam is egy sor érdekes cikket, receptet, és az egyik commentben egy linket:
http://www.veoh.com/search/videos/q/Chips+for+Sister+Marsha#watch%3Dv19693935cKCC6Fbx

Nagy bátran ráklikk - elvileg itt szuperfinom kekszreceptek és hasznos tanácsok vannak!
És ezt kaptam:
"Veoh is no longer available in HUNGARY. If you are not in HUNGARY or think you have received this message in error, please go to veoh.com and report the issue."

Rutinos versenyzőként elsőként gondoltam megnézem a veoh.com főoldalát, hátha csak rossz a nyelvezet és nem a veoh nem elérhető, csak maga a video. De nem. Ugyanez az üzenet. Se egy email cím, semmi. Ha akarnék se tudnék hova üzenni.
Egyrészről nagyon utálom ha hülyének néznek: go to...report...
Amikor oda megyek ahova mondja akkor elvárom, hogy az Ő állításának megfelelően! legyen ott az amire hivatkozik. Alapszabály: Ha hivatkozol valamire, küldöd valahova konkrétan a látogatót akkor az legyen is ott!
Bármennyire triviálisnak tűnik ez a kitétel, mégsem az.


Elgondolkodtam. Egyik oldalról például valószínúleg nem vagyunk elég nagy piac, nem tudnak a magyar látogatóknak magyar hirdetést adni, ingyen meg nem ad semmit, nem közszolgálati médium ez kéremszépen.  De mégis mikor nem lett az? Mert aki felteszi a tartalmát az nem hiszem, hogy ki akarna engem zárni. Az ő célja nem a pénz, hanem a sütikészítés fortélyeinak megosztása, szívjóságból, exhibicionizmusból, ....
Közben jön egy szolgáltató és dönt helyette.
Ezzel csak a következő bajom van:
  • ha tartalomszolgáltató vagyok: helyettem dönti el, hogy kinek sugározhatok, mindezt a megkérdezésem nélkül. Ha exhibicionista célok vezérelnek - és lássuk be a magántartalom jó része innen indul :), akkor milyen alapon dönti el Ő és nem én?
  • ha néző vagyok: milyen jogon dönti el a szolgáltató, hogy nekem nem jár az a tartalom? Milyen alapon sorol hátrébb, és miért hoz hátrányos helyzetbe? Ráadásul ez a fajta szegregáció abszolút tisztán pénzügyi. Nincs mögötte ideológia, demagógia, Csak az számit, hogy ott fizetsz-e a hirdetésért, a jogdíjért. 
Persze lehet még egy sor más oka is annk, hogy ide nem szolgáltat. De egyet sem tudok kitalálni ami megindokolja ezt az önkényes lépést.
Pusztán földrajzi és fizetőképes kereséleti elhelyezkedés alapján vagyok másodrendű polgára a szabad internetnek. Nekem orwell jut eszembe. oink.

Csak remélni tudom, hogy a fennen hirdetett önszabályozás életbe lép és az ilyen kezdeményezések elhalnak, vagy marginálisak maradnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése