Oldalak

szombat

Weboldal típusok

Sokszor hivatkozunk hírportálra, e-commerce oldalra, vagy gyüjtősite-ra. Ezek definiálása azonban nem mindig egyértelmű, főleg nem a laikusok számára. Szeretném bemutatni a jellemző oldaltípusokat és leggyakoribb hibáikat, előnyeiket.

Sokféle szempontrendszer alapján lehetne kategorizálni. Magán/kereskedelmi vagy mi a célja, esetleg kik szokták leggyakrabban az adott formát használni. Ezekre is kitérek, persze, de nem a kategóriával kezdeném.
Legyen elsődleges szempont a forma (á la műfajelmélet óra :)).

Klasszikus infromatív weboldal
Portál (itt elágazik: hír, tematikus, közösségi, gyűjtő,...)
Blog
e-commerce
Közösségi-tartalommegosztó
Specializált (pl. mail vagy mas action-site)

vasárnap

Forma és funkció

Blog...

Próbálom a szakmai életemet összefogni és komoly szakmai oldalt létrehozni. Legtermészetesebb, hogy a jelenleg nagy népszerűségnek örvendő blogolásba kezdjek. Blogolok már jó ideje, de magánban. Megosztom az életünk szilánkjait azokkal, akiket érdekel. De ez legföképpen egyfajta személyes napló, amit magamnak írok, hogy emlékezzem azokra az apróságokra amik ma fontosak, de tudom, hogy el fogom felejteni őket. Pl. mikor jött ki fiam első vagy épp 8. foga. Ugye, hogy nem egy olyan esemény ami bevésődik az ember agyába örök életre? Valljuk be, még az anyák agyába sem :) De akkor épp fontos, érzelmek kapcsolódnak, netán sztorik. Ezeket írogatom már 4 éve. Mert erre jó a blog.

csütörtök

Keresés dominált információgyűjtés

Megfigyelhetjük, hogy egyre inkább a nagyon célzott tartalmakat kínáló site-ok dominálnak. A keresések folyományaként nem böngésszük végig a site-oakt, hanem valahova -a keresés eredményeképp- bepottyanunk, majd ha a feladatot elvégeztük akkor választunk:
  1. tovább maradunk
  2. visszamegyünk a keresési eredményekhez és tovább ugrálunk
  3. megtaláltuk amit akartunk, teljesen mást kezdünk csinálni

Használhatóság

Valószínúleg senki nem fog velem ellenkezni amikor azt mondom, hogy borzasztó fontos, hogy egy site könnyen használható legyen és a közölni kívánt információ nagymértékben átmenjen.
Lényegében az internet is "csak egy" kommunikációs eszköz. Azonban a felhasználók célja ma már radikálisan megváltozott. Egyrészről az információra még jobban szükségük van, még könnyebben és még kevesebb energiabefektetéssel akarnak hozzáférni, másrészről pedig közösségi élményt is elvárnak már nagyon sok esetben.
De menjünk sorba. Maradjunk még az információnál.